tisdag 9 augusti 2011

. . . och hur var semestern då Lisa?


Den sista semesterdagen tillbringar jag i morgonrock och sockor, espressokopp i högsta hugg, radion på och går runt och njuter av den sista helt lediga dagen . . . Det är alltid lika tungt att känna ledigheten ta slut. Ett spännande nytt jobb väntar mig i morgon. Men idag ska jag fortfarande vara ledig!

Hur har semestern varit då Lisa?
Bra! Har gjort mycket och känner mig så nöjd med det jag gjort.

Vad har du gjort då?
Rökpaus. . . . måste tänka lite . . .

Efter en oerhört turbulent vår av omorganisation och omplaceringar på skolan jag jobbade på, kändes det oerhört skönt att få semester. Det är dock många ouppklarade frågor och funderingar som jag inte fått svar på och kanske aldrig kommer få svar på. Jag är en person som vill reda ut och få svar på frågor. Jag ställer frågor ofta på ett rakt sätt. Men det betyder inte att de som ska svara på frågorna är beredda att svara på det. Så jag gick på semester med en del frågetecken. Det kändes inte så kul. Men vissa frågor får man aldrig svar på och jag har jobbat på att lägga det bakom mig. Det som varit kan man inte ändra på, bara framtiden. Och jag var glad över att ha fixat ett bra jobb till hösten.


Midsommar firade jag med mina gamla kära vänner i Laholm i Halland. Vi har känt varandra jättelänge och är nästan som syskon.

De hade precis skaffat sig en kattunge som kallas Zigge. Jag blev dödligt förälskad.




Våra barn har firat många semesterveckor ihop och de är nästan som kusiner. Vi vet det mesta om varandra och det är skönt, lätt och befriande att umgås med dem.

Vi gick på midsommarfest och vi åkte ut till deras lilla renoveringsprojekt vid kusten. Vilket läge!









Kommer hem och beger mig till skolan för att packa ner de sista av mina saker och även en hel del elevarbeten som jag inte vill ska förgås. Det känns så sorgligt. Jag har byggt upp en bildverksamhet på skolan och har inrett hela bildsalen. Jag har verkligen trivts på den här arbetsplatsen. Men så är det. Andra dagen är jag äntligen klar och jag kör hemma alla saker i flyttkartonger. Snyft.


Jag fyller år och liksom förra året inbjuder jag folk till picknick i Vasaparken. Min yngsta son är på festival. Men min äldsta son kommer upp från Göteborg. Puss på honom, prins Bobylon. Det är jättefint väder och vi tillbringar många timmar där. Folk kommer och går och det är en skön stämning. Några elever dyker upp, vilket är extra trevligt. Jag och prins Bobylon vinglar hem i sommarnatten och jag är så tacksam för livet.


När min yngsta son kommer hem har han fått ett uppdrag av mig. Han ska måla hall, sitt sovrum och hela stora rummet. För det får han en summa pengar. Eftersom han inte lyckats fixa något eget sommarjobb. Jag ska måla mitt eget sovrum. Vi sätter igång och jag visar honom hur han ska göra.


 Jag sticker iväg till Stockholm och hälsar på morsan. Hon ska få en ny mobil av mig. Som är till för de som inte är så tekniskt insatta och som har sämre syn. Vi går och går och går runt halva Stockholm. Men tyvärr är den modell vi vill ha slut :P Vi hade det ändå trevligt ett par dagar och det kändes bra att hjälpa henne. Vi fixade den på nätet sen och hon tycker den är så fin.







Målningen går segt här hemma. Men sakta framåt. Hallen har blivit turkos. Jimpas rum börjar bli jordgubbsrött.


Jag sticker till Göteborg för att hälsa på ännu en kär gammal vän och träffa prins Bobylon. Jag har ett par underbara dagar i Göteborg. Fint väder för det mesta och sakta spatserande genom Göteborgs gator och kaféer. Göteborg är en trevlig och avslappnad stad. Jag trivs där.








Målningen går långsamt. Fortfarande är vi kvar på jordgubbsfärgen. Hemmet börjar kännas som en byggarbetsplats. Ingen ordning någonstans.


Sen flyger vi till Paris över en helg! Jag och mina båda söner. Första dagen blir vi omhändertagna av en gammal konstfackskompis som bor där. Vi käkar indiskt, besöker barer och kollar in Sacre Ceur by night med utsikt över hela Paris.

De följande dagarna vandrar vi runt från kafé till kafé och barer. Vi besöker Louvren (och Mona Lisa så klart), Notre Dame, Eiffeltornet och den stora kyrkogården med alla begravda kändisar.

Men framförallt studerar vi Parisarna och insuper atmosfären. Vi håller på att missa flyget när vi ska ner och prins Bobylons tåg till Göteborg när vi kommer hem. Men livet måste vara spännande och det fixar sig. Hahaha.

Rökpaus . . .




Jordgubbsfärgen är inte riktigt färdig. Suck. Jag ska börja på mitt rum som ska bli ceriselila. Rödbetssallad säger Jimpa :P Jag föredrar att säga mörk syren. Vi sätter igång och det går lite snabbare när jag är hemma också. Jordgubbsfärgen blir klar så vi börjar på jordgubbsglassfärgen till stora rummet. Jag hjälper till att tejpa och spackla. Sen gör jag klart mtt rum.

Och vi hjälps åt att göra färdigt stora rummet. Ny soffa och stort matbord levereras. Jag städar och putsar.








För till helgen kommer en ännu äldre kompis och kär vän. Vi har känt varandra hur länge som helst och rest tillsammans. Här kan vi verkligen snacka om att vi känner varandra. Samma syn på människor, livet och humor. Vi vandrar runt Norrköping. Går på krogen och går runt i affärer och pratar och är tysta. Tyst kan man vara med de man trivs med.

När hon åkte hem igår blev det tomt. Semestern har varit fylld med aktiviteter och det känns som tiden flugit iväg. Och nu sitter jag här med mina fina väggar och mitt "nya" hem och massa upplevelser från sommaren i bagaget. Jim är hos sin farsa. Jag kan sitta i morgonrock och titta ut på regnet som strilar mot fönsterrutan och njuta av min sista lediga dag.


Nu blir det rökpaus igen . . . för imorgon börjar den stora avvänjningen. Ännu en gång ska jag försöka sluta med de giftiga pinnarna. Den här gången måste det gå!!!


Men Lisa, hart du inte badat och solat något?
Näe. Inte ett enda dopp under sommaren. Inte ens i bassängen på Centralbadet! En dag solade jag faktiskt. Jag blev så bränd att jag inte kunde sova och fjällade i två veckor. Det känns konstigt med en sommar utan sol och bad. Men jag är nöjd med min sommar ändå. Nu kan jag lägga min energi på annat än att gå och svära över tråkiga väggar. Jag har hunnit umgås med mina vänner och gjort stadsbesök istället. Helt okej.

Så sommaren och semestern har varit helt okej. Känner mig kanske inte så utvilad, men har fått mycket inspiration och energikickar. I morgon börjar något helt nytt. Ett helt nytt jobb. Jag kan lämna det gamla bakom mig och satsa på framtiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar