söndag 31 oktober 2010

Barnasinne


Den här visan av Anders F Rönnblom sjöng jag för mina dagsibarn när jag jobbade som barnskötare. Sen sjöng jag den för mina pojkar. Och nu går jag och sjunger den för mig själv . . . den är så fin för om man tänker efter finns det lite sanningar som även vi vuxna kan ta till oss. Sluta aldrig leka!


Din barndom ska aldrig dö

Hej, hur är det med dig?...
Liten och tunn, lortig om mun...
Du har en kopparorm som heter Rolf
den bor i din ficka...
Hej, hur är det med dig?...
Hur gammal är du? Har du fyllt sju?...
Tycker du om att jaga tjocka gubbar, såna som kan spricka?...
Du är min bäste vän...
Därför ger jag dig en vacker ring som jag har gjort...
Ja, som jag har gjort...
Gå från by till by...
Tala med dem som har svårt att leka...

Gå från by till by...
Tala med dem som har kommit i kläm...
Och din barndom skall aldrig, aldrig dö...
Hej, hur är det med dig?...
Du är ganska ung, men ändå en kung...

Du bor i en bleckburk, har en fin balkong...

Och den vetter mot skogen...

Hej, hur är det med dig?...

Har du fått syn på nån anonym...

Liten prinsessa som har sagt till dig...
Att du är mogen...


. . . om man har lite fantasi . . . så

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar