måndag 26 juli 2010

Kärlek

I dag kom jag att tänka på en saga som har följ med mig hela livet. Den har nog alla hört någon gång och jag minns inte exakt hur den gick. Så här här tror jag den var:

Det var solen och molnet som hade tråkigt. Molnet föreslog att de skulle tävla om något. Solen sa då: Haha! Okej. Du ser den där pojken som går nere på landsvägen. Han har en jacka på sig. Den som får av honom jackan på kortaste tid har vunnit. Molnet skrattade och sa att det är väl ingen match. Jag ska blåsa av honom jackan på nolltid. Du har inte en chans! Så molnet tog i för fulla muggar och blåste en kall vind mot pojken. Pojken stoppade ner händerna i fickorna och kurade ihop sig. Molnet tog då ett nytt större andetag och blåste en stormvind mot pojken. Pojken kurade ihop sig ännu mer och lade amarna i kors över bröstet och tog ett kraftigt tag om jackan. Molnet blåste ännu mer och ännu mer. Men pojken tog bara ett kraftigare tag om jackan. Till slut orkade inte molnet längre och gav upp. Det är omöjligt sa han till solen. Haha! sa solen. Nu ska du få se. Molnet fick släppa fram solen och hon sände ut sina varma strålar mot pojken. Pojken släppte taget om jackan. Solen värmde pojken med sina strålar och han rätade ut ryggen och gick med kavata steg framåt på landsvägen. Solen värmde honom ännu mer och pojken torkade bort svetten från pannan. Till slut tog han av sig jackan för att det var så varmt. Solen hade vunnit.

Med värme och kärlek kommer man mycket längre än med stormvindar! Pekpinnar, tillsägelser, konflikter gör bara att man hamnar i försvarsposition. Värme och kärlek gör att man är mottaglig för argument och kan öppna sig. Det leder framåt.

Den här sagan har jag som sagt haft med mig hela livet. Vet inte vem som berättade den för mig första gången. Kanske någon lärare. Jag tycker den är så symbolisk och sann.

Make love not war!

4 kommentarer:

  1. En bra saga att ta med sig i livet. Kommer från Aisopos tror jag...

    SvaraRadera
  2. Vem f-n är Ajsoppos? Jo, sagan är suverän. Den säger mycket om livet med så enkla medel.

    SvaraRadera
  3. Aisopos fabler, vetladu! Nån gammal grek... Sånt man fick lära sig i skolan att alla klokheter kom ifrån. Surt sa björnen som slog ihjäl sin husbonde när han skulle springa ikapp med sköldpaddan och allt sånt där...

    SvaraRadera